2.5c Stole - og ryggen

Ryggen

Store dele af befolkningen har probelemer med ryggen. Og kun i de færreste tilfælde (en ud af fire) kan relatere smerterne til en bestemt skade eller situattion. For de fleste kan lidelsen ikke diagnosticeres - der er bare mere eller mindre permanente rygsmerter.

Følgende forhold kan disponere én for rygsmerter:

  • Gentagne tunge løft
  • Stillesiddende arbejde
  • Manglende motion

    Det første forhold har ikke meget med pc-arbejde at gøre, men det har det næste i allerhøjeste grad! Faktisk har man konstateret et uændret antal rygskader selv efter at store dele af det meget tunge arbejde er afskaffet i industri mv.

    Så ryglidelser kommer, hvis man ikke bruger/træner sin ryg i i passende omfang. og det gør man ikke, hvis man sidder otte timer ved en pc.

    Bevægelse, motion

    Ryggen har brug for bevægelse, ligesom alle andre dele af kroppen har det. Og den får ikke motion i kontorstolen, i bilsædet eller i sofaen foran flimmerkassen - så enkelt er det!

    Ind imellem al den stillesidden, som en større og større del af os bruger vores tid på, da skal ryggen motioneres, ellers degenerer knogler og led.

    Ryggen har den bedste stilling, når man går og står, så det er den mest enkle form for rygmotion: op at stå, og gå så meget som muligt. Trapper er et fremragende træningsmiddel.

    Diskus

    Ryggen er opbygget af 24 hvirvler, der sidder i ovenpå hinanden oven på korsbenet. Mellem disse knogle-hvirvler sidder der en brusk-skive kaldet diskus.

    Disse bruskskiver skal holdes i god form. De skal næres, og det sker gennem den almindelige vævsvæske, og ikke gennem blodet, som man ellers kunne forvente. Hvis ryggen befinder sig i samme fastlåste position flere timer ad gangen, så udtørrer brusken og bliver underernæret.

    Derfor er det utroligt vigtigt at variere arbejdsstillingen, at rejse sig og bevæge sig lidt rundt flere gange i timen! På samme måde er regelmæssig motion med til at opbygge og styrke ryggen, så den i højere grad kan klare fx stillesiddende arbejde.

    Svømning er den bedste motion med hensyn til ryg-stimulation. Trav/jog/løb er også udmærket.


    Næste modul

    Forrige modul


    Copyright Michael Karbo.