KarbosGuide.dk. Modul 7b2.

Om grafikkort - fortsat


Indholdet:

  • Om RAM på grafikkortet
  • Om RAMDAC
  • Næste side
  • Forrige side

  • RAM på grafikkortet

    Grafikkortene har altid en vis portion RAM monteret. Der er to forhold, der her gør sig gældende:

    Hvor meget RAM?

    Det har betydning for farvedybden ved de højeste opløsninger. Og det kan have betydning for kortets hastighed.

    Hvilken RAM-type?

    Det har betydning for kortetshurtighed. Grafikkortets RAM er nødvendig for at hele skærmbilledet kan huskes. CPU’en sender sine data til grafikkortet. Grafikprocessoren danner et billede af skærmbilledet, som den lagrer i sin RAM. Selve dette billede er én stor bitmap, og den bruges løbende til at opdatere skærmbilledet med.

    RAM-mængden

    Grafikkort kan købes typisk med 4, 8, 16 eller flere MB RAM. Og hvor meget er så nødvendigt? Det afhænger primært af, hvor god opløsning du ønsker på skærmen. Og det handler om, hvorvidt du ser 3D spil på din skærm. Hvis duikke spiller, så bruger du formentlig kun 2D-delen af grafikkortet. Her er 16 bit farver "gode nok" til almindelig brug, men de fleste foretrækker 24 bit.

    Lad os se RAM-behovet ved 24 bits farver og de forskellige opløsninger:

    Opløsning
    Bitmap-størrelse ved 24 bit farver
    Nødvendig RAM på grafikkortet
    640 X 480
    921.600 bytes
    2 MB
    800 X 600
    1.440.000 bytes
    2 MB
    1024 X 768
    2.359.296 bytes
    3 MB
    1152 X 864
    2.985.984 bytes
    4 MB
    1280 X 1024
    3.932.160 bytes
    8 MB
    1600 X 1200
    5.760.000 bytes
    8 MB
    1792 X 1344
    7.225.344 bytes
    8 MB
    1800 X 1440
    7.776.000 bytes
    8 MB

    Bemærk, at grafikkortets RAM ikke udnyttes 100% til bitmappen. Derfor er 1 MBikke nok til at vise et 640 X 480 billede med 24 bit-farver, som beregningen ovenfor ellers kunne forlede én til at tro.

    De fleste grafikkort findes med 8 MB RAM eller mere . Og det ses tydeligt af tabellen, at grafikkort med 2 eller 4 MB RAM ikke kan vise 24 bit farver.

    Et kort med 16 MB vil i visse situationer køre hurtigere end et med 8 MB - også selvom RAM-behovet kun er på under 8 MB. Det skyldes, at der hele tiden såvel skrives ny data til RAM, som der læses data fra RAM. Og hvis det kan ske fra forskellige RAM-celler, kan det gå hurtigere end hvis grafikprocessoren skal vente på, at en celle bliver fri. Dette forhold gælder ikke ved VRAM - der er der altid tilstrækkelig båndbredde.

    Selv er jeg meget begejstret for den lidt ukendte opløsning på 1152 X 864. Den er meget behagelig, men der skal altså være godt med RAM på grafikkortet.

    3D kræver RAM

    Et helt andet RAM-forbrug oplever vi på spil-siden. De ny grafikkort (ATI Radeon, GeForce2 for at nævne et par stykker), der er målrettet dette segment, og som satser på virkelig god 3D-afvikling er udstyret med 32 MB DDR RAM eller mere.


    VRAM

    Ganske kort fortalt kan alle almindelige RAM-typer i princippet bruges på grafikkort. De fleste kort benytter almindelig RAM (som SD eller DDR) i meget hurtige udgaver.

    Før i tiden var VRAM meget anvendt. Det står for Video RAM , og det er en RAM-type, der kun bruges på grafikkort. I princippet er en VRAM-celle to almindelige RAM-celler, der er "limet" sammen. Man benytter altså dobbelt så meget RAM som almindeligvis, og derfor er VRAM også dobbelt så dyr.

    Fidusen er, at med den dobbelte celle, kan grafik-processoren samtidig læse gammel og skrive ny data til den enkelte RAM-adresse. VRAM har altså to porte, der kan være aktive samtidig. Derfor kan det arbejde væsentligt hurtigere. Men i de senere år er det især ulltrahurtig SD og DDR RAM , som benyttes. På et tidspunkt kommer sikkert til at få Rambus-baserede kort at se.


    RAMDAC

    På alle grafikkort findes en chip, der konverterer data fra digital til analog form. De traditionelle skærme arbejder analogt, sådan er deres elektroniske konstruktion. pc'ens data er digitale, og det er de også på grafikkortet. Til allersidst, inden de sendes til skærmen, skal de digitale data omformes til analoge signaler, og det foregår i RAMDAC'en.

    Det er vigtigt at grafikkortet har en god RAMDAC:

    Den må ikke være integreret i grafikchippen; altså ekstern RAMDAC.

    Den skal være hurtig, da det er den, der optegner billedet. Hastigheden måles i megahertz. En god RAMDAC arbejder ved over 300 MHz.


  • Næste side
  • Forrige side


    Lær mere

    Top

    Se også om lydkort og deres teknologi .

    Læs om chipsæt i modul 2d

    Læs videre om klokfrekvenser i modul 3d.

    Læs om Ultra DMA og AGP i modul 5b

    Læs om driv-programmer til Windows 95/98 i modul 6c.

    Læs videre om RAM i modul 2e


    Copyright (c) 1996-2011 by Michael B. Karbo.