Er pressemeddelelser moderne?

Selv her over 100 år efter at verdens første pressemeddelelse blev trykt i avisen – New York Times i 1906 – så skrives, udgives, udsendes og læses der hver dag tusindvis af pressemeddelelser i hele verden.

Dette er også tilfældet i Danmark – dog i en lidt mindre skala. Det er vurderingen, lavet på baggrund af optællinger, at omkring 100 pressemeddelelser hver dag bliver udgivet på informations- og nyhedstjenester som Via Ritzau, Pressemeddelelse.dk, Børsen, Jyllands-Posten m.fl.

Det kan således let konkluderes at pressemeddelelser stadig er moderne og at de vedbliver med at være et effektivt værktøj for virksomheder, foreninger, Det Offentlige o.l. til at komme ”ud med ordet”. Denne oftest subjektive form for markedsføring gør sig godt som både offline og online.

Trykkes pressemeddelelser stadig i aviserne?

Det sker stadig. Også selvom pressemeddelelser oftest her – anno 2020 – udgives online, så finder det stadig sted at aviser trykker hele eller dele af pressemeddelelser. Der er dog ingen garantier for at en pressemeddelelse bliver trykt, når den udsendes til aviser, nyhedsmedier o.l. Alle medierne er glade for at modtage den daglige strøm at nyheder, selskabsmeddelelser og pressemeddelelser – men der er en grænse for om indholdet er godt nok til tryk. Ligeledes om indholdet er godt nok til at komme på nettet. Den vurdering og afgørelse ligger hos redaktionerne eller personerne som modtager nyhedsstoffet.

Garanti for udgivelse af pressemeddelelser

Ønskes der 100% sikkerhed for at en pressemeddelelse udgives – så skal man gøre det selv eller få f.eks. et PR-bureau til at gøre det. Begge dele virker – om end den førstnævnte kan være billigst målt på økonomi. Målt på tidsforbrug, så vil det være lettest at få et PR-bureau til at hjælpe. Det er dog intet krav om at et PR-bureau skal ind over en pressemeddelelse – selv dygtige tekstforfattere og journalister kan skabe en god pressemeddelelse som har potentiale til at få stor opmærksomhed.

Kvaliteten af teksten er vigtig

Målt på kvalitet, da vil det oftest være bedst at alliere sig med tekstkyndige personer for at optimere mulighederne for at pressemeddelelsen vægtes tung nok til yderligere ”markedsføring” og eksponering i anerkendte aviser og nyhedsmedier.

En god overskrift, en god tekst og gode billeder kan være forskellen på nat og dag. Redaktionerne bruger kun få sekunder på at skimme indholdet og fornemme om der er noget at gå videre med – derfor skal det hele spillet godt – ja, nærmest perfekt – sammen for at dominobrikkerne fortsætter med at vælte inden for markedsføringsverden.

Hvor kan man udsende pressemeddelelser?

At få udgivet en pressemeddelelse er ganske let på nettet. Som nævnt tidligere så findes der en del informations- og nyhedstjenester i Danmark, som kan hjælpe med det – mod betaling. Men ikke alle tilbyder også udsendelse af pressemeddelelser. Ved udsendelse menes processen, hvor en færdig pressemeddelelse videredistribueres til andre aviser, nyhedstjenester, blogs m.v.

Og det giver god mening, når nu der alligevel er brugt tid og penge på at få skabt en god pressemeddelelse – ja, så kan heldet da lige så godt opsøges ved at videresende pressemeddelelsen til den øvrige presse.

En hurtig søgning på nettet efter ”udsend pressemeddelelse” viser flere spændende udbydere – heriblandt Pressemeddelelse.dk, Pressesystemet og MyPressWire.